Czynności kontrolno- obsługowe na egzaminie państwowym wykonywane są na placu manewrowym i wchodzą w skład zadania numer jeden „Przygotowanie do jazdy”.
Zapamiętaj!
Jeśli nie nauczysz się prawidłowo wykonywać
„Czynności kontrolno- obsługowych” będzie to skutkować wynikiem negatywnym egzaminu. Zapłacisz za egzamin i nawet nie zademonstrujesz że potrafisz prowadzić pojazd.
Czynności kontrolno- obsługowe KIA RIO – WORD Łódź
Wykonanie czynności kontrolno- obsługowych na egzaminie państwowym i wewnętrznym.
Na egzaminie wewnętrznym obowiązkowo:
Na egzaminie państwowym:
Poziom oleju
Miarka znajduje się w tym miejscu (pokazujesz gdzie znajduje się miarka do sprawdzania poziomu oleju) poziom powinien znajdować się między minimum, a maksimum.
Wlew oleju znajduje się w tym miejscu (pokazujesz gdzie znajduje się wlew oleju).
Czasem egzaminatorzy zadają pytanie, jak sprawdzamy olej?
Samochód powinien stać na równej powierzchni poziom oleju najlepiej sprawdzać na zimnym silniku. Jeśli silnik jest gorący należy odczekać około 5-10 minut (olej silnikowy w tym czasie spłynie do miski olejowej). Opisujesz jak należy wykonać tę czynność: wyjmujemy miarkę, wycieramy, wkładamy ponownie, wyjmujemy, ślad oleju powinien znajdować się między minimum a maksimum.
W/w czynności nie wykonujesz!
UWAGA w związku z licznymi pomyłkami: olej silnikowy nalewa się bezpośrednio do silnika a nie do zbiornika!
Poziom płynu hamulcowego
Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik). Zawartość powinna zawierać się między minimum, a maksimum (wskazujesz minimum i maksimum). Sprawdzasz wizualnie poziom i potwierdzasz, że stan jest prawidłowy.
Poziom płynu chłodzącego
Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik). Zawartość powinna zawierać się między minimum, a maksimum (wskazujesz minimum i maksimum). Sprawdzasz wizualnie poziom i potwierdzasz, że stan jest prawidłowy.
Poziom płynu do spryskiwaczy
Zbiornik znajduje się w tym miejscu (wskazujesz zbiornik) płyn uzupełniamy do maksimum (pod korek). Otwierasz korek płynu do spryskiwaczy sprawdzasz obecność i potwierdzasz!
To jedyny zbiornik który podczas wykonywania czynności kontrolno- obsługowych wolno otworzyć. Obecność płynu w zbiorniku można jeszcze sprawdzić uruchamiając spryskiwacz szyby.
UWAGA w związku z licznymi pomyłkami: na zbiorniku płynu do spryskiwaczy nie ma podziałki minimum i maximum.
Sygnał dźwiękowy – nie podnosisz pokrywy silnika, przyciskasz sygnał dźwiękowy i potwierdzasz sygnał jest sprawny.
Czynności kontrolne – światła
Kontrolka | Opis | Gdzie się znajdują |
Światła pozycyjne– przełącz przełącznik na światła pozycyjne, obchodzisz samochód i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. | Światła pozycyjne to 4 punkty świetlne
| |
Światła mijania– przełączasz stacyjkę (kluczyk) w pozycję zapłon, włączasz światła mijania, stajesz z przodu samochodu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. | Światła mijania 2 punkty świetlne, znajdują się z przodu pojazdu, barwa biała. | |
Światła drogowe– przełączasz stacyjkę (kluczyk) w pozycję zapłon, przełącz przełącznik na światła mijania, następnie odpychasz od siebie przełącznik świateł i masz włączone światła drogowe (sygnalizuje to niebieska kontrolka), stajesz z przodu samochodu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. | Światła drogowe to 2 punkty świetlne w prawej i lewej lampie, barwy białej. Światła drogowe świecą intensywniej niż światła mijania. | |
Światła przeciwmgłowe– przełączasz stacyjkę (kluczyk) w pozycję zapłon, włączasz światła mijania następnie włączasz światła przeciwmgłowe, stajesz z tyłu pojazdu i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz sprawność) światło jest sprawne. | Światła przeciwmgłowe 2 punkty świetlne, znajdują się z tyłu pojazdu w klapie bagażnika, świecą intensywnie – barwa czerwona. | |
Światła awaryjne– włączasz światła awaryjne, obchodzisz samochód i sprawdzasz działanie świateł (następnie potwierdzasz ich sprawność) światła są sprawne. | Światła awaryjne to 6 punktów świetlnych, znajdują się w tylnych lampach, po obu stronach samochodu w błotnikach oraz w przednich lampach są barwy pomarańczowej wszystkie świecą światłem pulsacyjnym pomarańczowym. | |
Brak kontrolki. | Światła STOP– prosisz egzaminatora o pomoc (czy mogę prosić o potwierdzenie działania świateł STOP), przyciskasz pedał hamulca roboczego egzaminator potwierdza działanie świateł. | Światła hamowania STOP to 3 punkty świetlne, znajdują się z tyłu pojazdu, lampa prawa, lewa oraz nad szybą u góry, są barwy czerwonej świecą intensywnie. |
Brak kontrolki. | Światło cofania– 2 punkt świetlny, przełączasz stacyjkę (kluczyk) w pozycję zapłon, wciskasz sprzęgło i włączasz wsteczny bieg, wychodzisz z samochodu i sprawdzasz działanie światła cofania (potwierdzasz działanie świateł) światła są sprawne. | UWAGA ZAPAMIĘTAJ! Podczas sprawdzania działania światła cofania silnik nie może być włączony! |
Światła kierunkowskazów– przełączasz stacyjkę (kluczyk) w pozycję zapłon, włączasz lewy kierunkowskaz następnie wychodzisz z samochodu i sprawdzasz działanie świateł kierunkowskazu lewego. Następnie włączasz prawy kierunkowskaz i sprawdzasz działanie świateł kierunkowskazu prawego. Potwierdzasz ich sprawność- światła są sprawne. | Kierunkowskazy znajdują się z lewej i prawej strony pojazdu to 3 pulsujące światła barwy pomarańczowej w przedniej lampie, w przednim błotniku oraz w tylnej lampie. |
Kia RIO w zderzaku ma tylko światła odblaskowe, których czynności kontrolne nie obejmują.
Poniżej znajduje się film instruktarzowy Egzamin Państwowy Kat. B.
Film przedstawiający część praktyczną egzaminu państwowego prawa jazdy kat. B na placu manewrowym.
Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego w Łodzi