Egzamin praktyczny

Egzamin państwowy praktyczny na prawo jazdy kategorii B realizowany jest:

  • na placu manewrowym w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (3 zadania egzaminacyjne),
  • w ruchu miejskim (po uprzednim bezbłędnym wykonaniu 3 zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym).

Przebieg egzaminu:

  1. Przygotowanie do jazdy:
    1. Czynności kontrolno obsługowe- Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy (możesz wylosować przykładowo światła pozycyjne + poziom płynu chłodzącego). Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
      • Po otwarciu pokrywy silnika (zadania opisowe):
      1. poziom oleju w silniku- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe,
      2. poziom płynu chłodzącego,
      3. poziom płynu hamulcowego,
      4. poziom płynu w spryskiwaczach- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu (jest to jedyny zbiornik który możesz otworzyć w czasie egzaminu),
      5. działanie sygnału dźwiękowego (nie wymaga otwierania pokrywy silnika).
      • Działanie świateł zewnętrznych:
      1. działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
      2. działanie świateł mijania,
      3. działanie świateł drogowych,
      4. działanie świateł przeciwmgłowych,
      5. działanie świateł awaryjnych,
      6. działanie świateł hamowania "STOP",
      7. działanie świateł cofania,
      8. działanie świateł kierunkowskazów (prawy i lewy kierunkowskaz).
    2. Właściwe ustawienie:
      • fotela (wysokość w pionie, siedzisko, oparcie, zagłówek- powinien być ustawiony blisko za głową na wysokości środka głowy),
      • lusterka (zarówno w prawym jak i lewym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu oraz przestrzeń za pojazdem, w lusterku na podszybiu kierowca powinien widzieć przestrzeń za pojazdem przez tylną szybę),
      • zapięcie pasów,
      • sprawdź czy drzwi pojazdu są zamknięte (kontrolka).
  2. Ruszenie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu ("rękaw"):
      • uruchomienie silnika pojazdu,
      • włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym,
      • upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu,
      • ruszenie z pozycji początkowej pojazdu,
      • płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
      • nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
      • nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
      • zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
  3. Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
      • przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.


Obecna forma czynności kontrolno obsługowych wchodzących w skład zadania pierwszego wymaga omówienia jednej wylosowanej czynności dotyczącej sprawdzenia poziomu płynu lub sprawdzenia sygnału dźwiękowego oraz sprawdzenia jednego z wylosowanych świateł.

Instruktor powinien Cię nauczyć jak dokonać sprawdzenia:

Poziom oleju w silniku.

Musisz umieć wskazać miarkę poziomu oleju (nie używaj słowa bagnet) i omówić jak sprawdzamy poziom oleju. Silnik musi być zgaszony. Zgodnie z instrukcją obsługi samochodu SUZUKI Swift poziom oleju należy sprawdzić przed uruchomieniem silnika (zimny silnik), albo co najmniej 5 minut po jego zatrzymaniu (jeśli silnik był rozgrzany). Samochód musi stać na równej powierzchni. Należy wyciągnąć miernik, przetrzeć go szmatką, włożyć z powrotem do oporu i wyjąć a następnie odczytać ilość oleju. Ślad oleju wskazujący poziom powinien zawierać się między minimum a maksimum, podziałka jest zaznaczona na mierniku. (Czasami egzaminator prosi o wskazanie wlewu oleju choć jest to nieobowiązkowe, ale warto zapytać instruktora gdzie znajduje się wlew oleju).

Poziom płynu hamulcowego.

Musisz umieć wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym i pokazać na nim gdzie znajdują się wskaźniki minimum i maksimum, oraz sprawdzić czy ilość płynu zawiera się między tymi wskaźnikami. Zbiornik płynu jest przezroczysty i zawartość widać.

Poziom płynu chłodzącego.

Musisz umieć wskazać zbiorniczek wyrównawczy płynu do chłodnicy, wskazać na nim oznaczenia minimum i maksimum i sprawdzić czy płyn zawiera się między tymi wskaźnikami. Zbiornik płynu jest przezroczysty i zawartość widać.
   

Poziom płynu do spryskiwaczy.

Musisz umieć wskazać gdzie znajduje się zbiornik płynu do spryskiwaczy i musisz umieć sprawdzić jego obecność. Zwykle zbiorniki płynu do spryskiwaczy mają zaznaczony tylko poziom full, poza tym są przezroczyste i można ocenić jego zawartość. Zbiornik z płynem należy otworzyć i sprawdzić czy jest widoczny płyn. Jeśli płynu nie widać to należy sprawdzić obecność przy pomocy spryskiwacza wycieraczek.

Sygnał dźwiękowy.

Chcąc sprawdzić sygnał dźwiękowy należy zatrąbić.

Sprawdzenie jednych z wylosowanych świateł (pamiętaj nie uruchamiasz silnika):

Światła pozycyjne: dwa białe z przodu, dwa czerwone z tyłu, (o tym nie wspominamy podświetlenie tablicy rejestracyjnej).

Światła mijania: dwa białe z przodu (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")

Światła drogowe: pamiętaj, że muszą być zapalone światła mijania. Dwa mocne białe z przodu. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")

Światło przeciwmgłowe: pamiętaj, że muszą być zapalone światła mijania. Jedno mocne czerwone światło z tyłu po środku w zderzaku. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")

Światła awaryjne: 6 pomarańczowych migających świateł: 2 z przodu, 2 z boku i 2 z tyłu.

Światło „stopu” lub inaczej hamowania. Chcąc sprawdzić światła "stopu" musisz skorzystać z pomocy egzaminatora. Najlepiej, przepraszam czy mogę skorzystać z Pana uprzejmości, Pan by nacisnął pedał hamulca a ja sprawdzę działanie świateł. Zawsze są to trzy czerwone lampy z tyłu. Dwie po bokach i jedna zwykle zamontowana w tylnej szybie.

Światła cofania włączamy bieg wsteczny: dwie białe lampy z tyłu. Pamiętaj nie włączaj silnika, ponieważ odpuszczenie sprzęgła spowoduje pojechanie samochodu do tyłu! (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")

Kierunkowskazy lewy i prawy: trzy pomarańczowe migające lampki. Z przodu, z boku i z tyłu. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")

ZAPAMIĘTAJ- świateł do jazdy dziennej można używać od świtu do zmierzchu, jednak gdy warunki pogodowe zmienią się a co za tym idzie przejrzystość powietrza spowodowana opadami ulegnie zmniejszeniu masz obowiązek używać świateł mijania!!

Pamiętaj:

Najpierw ustaw fotel nie zapomnij o ustawieniu zagłówka, a potem lusterka ważne: naucz się ustawiać lusterka „na kopercie” a nie tylko w tym miejscu gdzie spotykasz się z instruktorem.
Nie spiesz się!!! Ustawić wszystko możesz tylko raz i od tego będzie zależał Twój komfort jazdy oraz widoczność podczas egzaminu.

  1. zapinamy pasy,
  2. zapalamy silnik,
  3. włączamy światła mijania,
  4. upewniamy się, czy mamy zamknięte wszystkie drzwi w pojeździe i nie pali się żadna czerwona kontrolka,
  5. zwalniamy hamulec awaryjny,
  6. włączamy jedynkę i upewniamy się że na pewno włączyliśmy jedynkę a nie trójkę na której zgaśnie samochód podczas ruszenia,
  7. upewniamy się czy na naszym torze nie ma żadnych przeszkód innymi słowy wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu,
  8. ruszamy!!!,
  9. prawidłowo wykonujemy "rękaw" pamiętaj że w trakcje jazdy pasem ruchu egzaminator jest na zewnątrz,
  10. po wykonaniu rękawa zabezpiecz samochód, włącz na luz trzymaj naciśnięty pedał hamulca albo zaciągnij hamulec awaryjny tylko przed ponownym ruszeniem nie zapomnij go całkowicie opuścić, zaczekaj na egzaminatora pojedzie z Tobą na wzniesienie,
  11. wyjeżdżając z rękawa pamiętaj że jedziesz do tyłu czyli cofając musisz zachować szczególną ostrożność oraz prowadzić obserwację przez tylną szybę i lusterka, cofaj powoli, i to ważna nie skręcaj za wcześnie ponieważ wcześniejsze nieprzemyślane skręcenie kołami spowoduje przewrócenie pachołka obok którego cofasz a to skutkuje natychmiastowym oblaniem egzaminu!

Ruszenie na wzniesieniu

Musisz pamiętać o lekkim dodaniu gazu przed ruszeniem czyli nawet przed odpuszczeniem sprzęgła. Tylko tak żeby nie przesadzić i nie ruszyć „z piskiem opon”.

Opinie kursantów

Weronika Szkodzińska
Najlepsza autoszkoła!
Wykłady przeprowadzone w bardzo ciekawy sposób przez Pana Janusza,a jazdy to sama przyjemność! Niesamowita,luźna atmosfera. Każdy błąd szczegółowo wyjaśniany. Dziękuję Panu Januszowi za bardzo dużo cierpliwości do mnie i za porządne przygotowanie do egzaminu teoretycznego jak i praktycznego :D
piątek, 22 grudzień 2017
Sylwia Szubertowicz
Polecam z całego serca ! :)
poniedziałek, 20 listopad 2017
Dawid Holwek
Super :)
wtorek, 24 październik 2017
Michał Dębski
Dziękuję panu Januszowi za świetne przygotowanie. Każdemu polecam !!! :)
czwartek, 19 październik 2017

Najbliższe terminy kursów

Data rozpoczęcia: 19.11.2018

Kurs Rozszerzony 1 640,00 zł
Kurs Standard 1 300,00 zł
Godzina: 17:00
Kategoria: B
Wykłady teoria:
poniedziałek, środa, piątek, sobota
Zapisy rozpoczęte !!
Nie przegap okazji !!
Badania lekarskie cena 200 zł
(badanie lekarskie dodatkowo płatne)


zanim sie zapiszesz 150

teoria w domu

Sprawdź czy masz już prawko

Zarezerwuj termin egzaminu on-line

WORD Łódź

WORD Piotrków Trybunalski

WORD Sieradz

Ośrodek Szkolenia Kierowców
Janusz Keller

Ul. Zamkowa 15
95-200 Pabianice

Tel. 795 06 06 06

Facebook Like Box

Dołącz do nas na Facebook :)