Egzamin państwowy praktyczny na prawo jazdy kategorii B realizowany jest:
- na placu manewrowym w Wojewódzkim Ośrodku Ruchu Drogowego (3 zadania egzaminacyjne),
- w ruchu miejskim (po uprzednim bezbłędnym wykonaniu 3 zadań egzaminacyjnych na placu manewrowym).
Przebieg egzaminu:
- Przygotowanie do jazdy:
- Czynności kontrolno obsługowe- Przygotowywanie się do jazdy, sprawdzanie stanu technicznego podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo jazdy. – osoba egzaminowana musi zaprezentować, że potrafi sprawdzić 2 wybrane losowo elementy (możesz wylosować przykładowo światła pozycyjne + poziom płynu chłodzącego). Na wykonanie zadania osoba egzaminowana ma nie więcej niż 5 minut.
- Po otwarciu pokrywy silnika (zadania opisowe):
- poziom oleju w silniku- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe,
- poziom płynu chłodzącego,
- poziom płynu hamulcowego,
- poziom płynu w spryskiwaczach- osoba egzaminowana powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego otwarciu stwierdzić obecność płynu (jest to jedyny zbiornik który możesz otworzyć w czasie egzaminu),
- działanie sygnału dźwiękowego (nie wymaga otwierania pokrywy silnika).
- Działanie świateł zewnętrznych:
- działanie świateł pozycyjnych/postojowych,
- działanie świateł mijania,
- działanie świateł drogowych,
- działanie świateł przeciwmgłowych,
- działanie świateł awaryjnych,
- działanie świateł hamowania "STOP",
- działanie świateł cofania,
- działanie świateł kierunkowskazów (prawy i lewy kierunkowskaz).
- Właściwe ustawienie:
- fotela (wysokość w pionie, siedzisko, oparcie, zagłówek- powinien być ustawiony blisko za głową na wysokości środka głowy),
- lusterka (zarówno w prawym jak i lewym lusterku kierowca powinien widzieć bok pojazdu oraz przestrzeń za pojazdem, w lusterku na podszybiu kierowca powinien widzieć przestrzeń za pojazdem przez tylną szybę),
- zapięcie pasów,
- sprawdź czy drzwi pojazdu są zamknięte (kontrolka).
- Ruszenie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i do tyłu ("rękaw"):
- uruchomienie silnika pojazdu,
- włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym,
- upewnienie się o możliwości jazdy: wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu,
- ruszenie z pozycji początkowej pojazdu,
- płynna jazda pasem ruchu do przodu i tyłu (w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka),
- nienajeżdżanie kołem na linie wyznaczające zewnętrzne krawędzie stanowisk (nie dotyczy linii wewnętrznych ograniczających i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
- nienajeżdżanie oraz niepotrącanie pachołków lub tyczek,
- zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa ruchu w wyznaczonym polu zatrzymania pojazdu.
- Ruszanie z miejsca do przodu na wzniesieniu:
- przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć – osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
Obecna forma czynności kontrolno obsługowych wchodzących w skład zadania pierwszego wymaga omówienia jednej wylosowanej czynności dotyczącej sprawdzenia poziomu płynu lub sprawdzenia sygnału dźwiękowego oraz sprawdzenia jednego z wylosowanych świateł.
Instruktor powinien Cię nauczyć jak dokonać sprawdzenia:
Poziom oleju w silniku.
Musisz umieć wskazać miarkę poziomu oleju (nie używaj słowa bagnet) i omówić jak sprawdzamy poziom oleju. Silnik musi być zgaszony. Zgodnie z instrukcją obsługi samochodu SUZUKI Swift poziom oleju należy sprawdzić przed uruchomieniem silnika (zimny silnik), albo co najmniej 5 minut po jego zatrzymaniu (jeśli silnik był rozgrzany). Samochód musi stać na równej powierzchni. Należy wyciągnąć miernik, przetrzeć go szmatką, włożyć z powrotem do oporu i wyjąć a następnie odczytać ilość oleju. Ślad oleju wskazujący poziom powinien zawierać się między minimum a maksimum, podziałka jest zaznaczona na mierniku. (Czasami egzaminator prosi o wskazanie wlewu oleju choć jest to nieobowiązkowe, ale warto zapytać instruktora gdzie znajduje się wlew oleju).
Poziom płynu hamulcowego.
Musisz umieć wskazać zbiorniczek z płynem hamulcowym i pokazać na nim gdzie znajdują się wskaźniki minimum i maksimum, oraz sprawdzić czy ilość płynu zawiera się między tymi wskaźnikami. Zbiornik płynu jest przezroczysty i zawartość widać.
Poziom płynu chłodzącego.
Musisz umieć wskazać zbiorniczek wyrównawczy płynu do chłodnicy, wskazać na nim oznaczenia minimum i maksimum i sprawdzić czy płyn zawiera się między tymi wskaźnikami. Zbiornik płynu jest przezroczysty i zawartość widać.
Poziom płynu do spryskiwaczy.
Musisz umieć wskazać gdzie znajduje się zbiornik płynu do spryskiwaczy i musisz umieć sprawdzić jego obecność. Zwykle zbiorniki płynu do spryskiwaczy mają zaznaczony tylko poziom full, poza tym są przezroczyste i można ocenić jego zawartość. Zbiornik z płynem należy otworzyć i sprawdzić czy jest widoczny płyn. Jeśli płynu nie widać to należy sprawdzić obecność przy pomocy spryskiwacza wycieraczek.
Sygnał dźwiękowy.
Chcąc sprawdzić sygnał dźwiękowy należy zatrąbić.
Sprawdzenie jednych z wylosowanych świateł (pamiętaj nie uruchamiasz silnika):
Światła pozycyjne: dwa białe z przodu, dwa czerwone z tyłu, (o tym nie wspominamy podświetlenie tablicy rejestracyjnej).
Światła mijania: dwa białe z przodu (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")
Światła drogowe: pamiętaj, że muszą być zapalone światła mijania. Dwa mocne białe z przodu. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")
Światło przeciwmgłowe: pamiętaj, że muszą być zapalone światła mijania. Jedno mocne czerwone światło z tyłu po środku w zderzaku. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")
Światła awaryjne: 6 pomarańczowych migających świateł: 2 z przodu, 2 z boku i 2 z tyłu.
Światło „stopu” lub inaczej hamowania. Chcąc sprawdzić światła "stopu" musisz skorzystać z pomocy egzaminatora. Najlepiej, przepraszam czy mogę skorzystać z Pana uprzejmości, Pan by nacisnął pedał hamulca a ja sprawdzę działanie świateł. Zawsze są to trzy czerwone lampy z tyłu. Dwie po bokach i jedna zwykle zamontowana w tylnej szybie.
Światła cofania włączamy bieg wsteczny: dwie białe lampy z tyłu. Pamiętaj nie włączaj silnika, ponieważ odpuszczenie sprzęgła spowoduje pojechanie samochodu do tyłu! (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")
Kierunkowskazy lewy i prawy: trzy pomarańczowe migające lampki. Z przodu, z boku i z tyłu. (uwaga wymaga przekręcenia kluczyka w stacyjce w pozycję "zapłon")
ZAPAMIĘTAJ- świateł do jazdy dziennej można używać od świtu do zmierzchu, jednak gdy warunki pogodowe zmienią się a co za tym idzie przejrzystość powietrza spowodowana opadami ulegnie zmniejszeniu masz obowiązek używać świateł mijania!!
Pamiętaj:
Najpierw ustaw fotel nie zapomnij o ustawieniu zagłówka, a potem lusterka ważne: naucz się ustawiać lusterka „na kopercie” a nie tylko w tym miejscu gdzie spotykasz się z instruktorem.
Nie spiesz się!!! Ustawić wszystko możesz tylko raz i od tego będzie zależał Twój komfort jazdy oraz widoczność podczas egzaminu.
- zapinamy pasy,
- zapalamy silnik,
- włączamy światła mijania,
- upewniamy się, czy mamy zamknięte wszystkie drzwi w pojeździe i nie pali się żadna czerwona kontrolka,
- zwalniamy hamulec awaryjny,
- włączamy jedynkę i upewniamy się że na pewno włączyliśmy jedynkę a nie trójkę na której zgaśnie samochód podczas ruszenia,
- upewniamy się czy na naszym torze nie ma żadnych przeszkód innymi słowy wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym, ocena sytuacji wokół pojazdu,
- ruszamy!!!,
- prawidłowo wykonujemy "rękaw" pamiętaj że w trakcje jazdy pasem ruchu egzaminator jest na zewnątrz,
- po wykonaniu rękawa zabezpiecz samochód, włącz na luz trzymaj naciśnięty pedał hamulca albo zaciągnij hamulec awaryjny tylko przed ponownym ruszeniem nie zapomnij go całkowicie opuścić, zaczekaj na egzaminatora pojedzie z Tobą na wzniesienie,
- wyjeżdżając z rękawa pamiętaj że jedziesz do tyłu czyli cofając musisz zachować szczególną ostrożność oraz prowadzić obserwację przez tylną szybę i lusterka, cofaj powoli, i to ważna nie skręcaj za wcześnie ponieważ wcześniejsze nieprzemyślane skręcenie kołami spowoduje przewrócenie pachołka obok którego cofasz a to skutkuje natychmiastowym oblaniem egzaminu!
Ruszenie na wzniesieniu
Musisz pamiętać o lekkim dodaniu gazu przed ruszeniem czyli nawet przed odpuszczeniem sprzęgła. Tylko tak żeby nie przesadzić i nie ruszyć „z piskiem opon”.